
Transnational Television in
Sub-Saharan Africa

By
GRAHAM MYTTON, RUTH TEER-TOMASELLI

& ANDRE-JEAN TUDESQ

Introduction
Television is less developed in Africa
than in any other ~tmtinent. Fewer
people have a television set at home and
there are fewer TV stations transmitting
per head of population than on any
other continenti Television 111 sub-
Saharan coun tries is characterised bv
the following features: .
• The dominance of state-owned and

-controlled broadcasting.
• Broadcasting that is for the most

part national, rather than local or
regional.

• Dominance
ma in lv from
States.

• Dominance
languages:
Portuguese.

• Under-investment and poverty of
facilities leading to low levels of local
production.

• Lox levels of inter-African co-
operation in television production,
exchange and marketing.

Each of these factors has also slowed or
hindered the development of
transnational television. The market IS

verv limited, the risks are high and the
potential profit for commercial ventures
is small. But at the start of the 21 SI

cen t urv there are signs of change and of
the beginnings of continent-wide activity

of imported content,
Europe and the United

of three European
French, English and

that will begin to shape much of the
future of African TV in a different wav

European influence continues' to
guide the development of African TV,
This is not necessarily always something
that comes direct from Europe; it
happens because of the linguistic legacy
that the colonial powers bequeathed the
continent for good or ill. As noted
earlier, European languages dominate
African television, and chieflv this
means English and French, with the less
widespread addition of Portuguese It
means that these three languages define
three broadly different television
landscapes, certainlv so far as
transnational television activitx 15

concerned." US influence and input IS

now also of growing importance. mainlx
III anglophone countries. Sim ilarlv.
Brazilian involvement and influence 'is
beginning to be seen !!1 Iusophone
countries.

Transnational Television in
an African Context
'In contrast to radio. \'.-:~.::-:-, '~:'ossecl
national boundaries fr,::)!:': :~~~Ct:'11est
days, depending as it cce s T, C.:'eas of
the electro-rnagnet:c s:c<~:',,:~' 'hat
carrv much furrhe:'. ~e:e'.:5: ~", :.:, :'7'12.;)\

years, was br02.C:c::;'5~ the
boundaries of a P2:'~::.:>: The
exception to this :-,:-: ,'_ '-:,'~''.lSlon
channels that s r ; .~"':ional

"ii","Sflllli",1



33 IHl'rfON. TEER-TOMASELLI & TUDESQ

boundaries. For instance, populations of
the two capitals of the two Congas, on
either side of the Congo River, have for
several years been able to watch
television services from the other
country. People in northern areas of
Tanzania could watch Kenyan TV in the
1960s, twenty-five years before TV
eventually came to Tanzania. Similarly,
people in Botswana and Lesotho could
watch South African TV long before they
had their own national TV stations.
Aside from these, most services are
contained within the boundaries of the
nation-state. Broadcasting frequency
bands are pre-planned and internally
coordinated through the International
Telecommunications Union (ITU) to

.avoid mutually harmful inference
between neighbouring countries. The
current international frequency
assignment plans for television are
included in the regional agreements
established by the ITU and adopted by
signatory countries. Currently, the VHF
and UHF bands for television are set
between 174MHz and 470MHz to 854
MHz, according to the Geneva Plan of
1989 for Africa and neighbouring
countries. These regulations require that
all medi um and high power frequencies
are coordinated with neighbouring
countries so as not to cause intentional
trans-border interference. Any new
frequency or relation of a frequency or
increase in transmitter power of a
medium or high power transmitter
situated within approximately 400km
from am border of South Africa's
neighbours (Namibia, Botswana,
Zimbabwe. Swaziland, Lesotho or
Mozambique], to take just one important
example, would require . extensive
bilateral negotiations. Although this
planning and coordination takes place,
in ruanv instances traris-border spillage
is unavoidable."!

TV in Africa, with a few exceptions,
was introduced after each of the new
states had achieved independence, and

lnternutionat Journal of Communication -'\'0.] Januarv lO()S

at a time when government monopoly
over the electronic media had been well
established. Links with the former
colonial powers were reflected to some
extent in the content and style of the
output. This was especially so in the
former French colonies. The close links
that the majority of francophone states
maintained with France led to a
dependency on programmes from
France and on news images sent via
satellite, although the state-run national
television stations exercised control over
their programming. iv

Advances in television technology,
together with a relative liberalization of
the media and the phenomenon of
globalization, led to the growth of
transnational television activity ID

Africa, starting during the last decade of·
the twentieth century. The synergies
between telecomm unications,
information technology and electronics
all increased the possibilities for satellite
television business in Africa.

There were three main ways for
transnational television to develop. at
this stage in Africa's media development.
One was to reach general populations
through existing terrestrial stations. For
this to happen, links needed to be made
with these stations. The second way to
go was similar to the route taken by
several entrepreneurs in Europe and
Asia - the direct to home satellite
television service, as demonstrated most
successfully by BSkyB in the UK and
Star TV in South Asia. The third way
was to use cable or MMDS - Multipoint
Multichannel Distribution Service - to
bring satellite television services to
households who paid a subscription for
them to be provided without the need for
a satellite dish. v

However, for any of these three
developments to occur, changes in the
political and cultural sphere were
necessary. The more liberal atmosphere
necessary for transnational television to
grow was slow to develop in many parts



of Ahica. To sorue pxtent it is still to
emerge 111 some co,:ntries. But in most
of th e 48 sub Saharan sta te s.

deregulation of soruc kind has lifted
restricuons on broadcasting activities,
tor rncrlv <l government monopolx ID

('\'£'f\ African co u n t rv . This has enabled
, .

not 0111\' tl~,~ cruergcnce of several
hundred priva tr- radio st ation s but also
dllo\,'t,(1 the retrarismission of
mtern ~lt iorial short wave services on local
F\'l Irequcnr-ie-s This is how onc can
hear Frances international radio
se-nice. RFI (Radio France International)
as well ,IS rh« 13f3C World Service on
local FM frequencies in the capitals and
major cities or many co u ntr ies. The
same libera lizat io n that has allowed this
deve loprne-nt has also opened the
marker to t he wider distribution of
satellite TV services, both private and
state funded. It has also permitted the
establishment of Cl growing number of
private commercial stations.

Todav , transnational television
activities in Africa can be grouped into
five categories:

1. Terrestrial cross-border television -
commg from a neighbouring
co u nt rv.

2. Television received direct to the
home from satellite', This can be
further categorized or sub-divided.
There IS direct reception by
motorized satellite dish or, because
of the high cost of these, by means of
a less sophisticated fixed dish, which
may often be home-made and
relatively inexpensive. These are
especially to be found in
francophone countries such as Mali,
Mauritania, Niger and Senegal, but
are also seen increasingly in Nigeria,
Kenva, Zambia and Angola,

3. Television provided by national
terrestrial television stations, both
public and private, which relay
foreign television programmes
received via satellite at certain times,

TR,t\S.\! T/O.\AI. 1'U.(;I'/,\'/O" /.\ .!FRIC! 34

4, Terrestriallv transmitted
services which broadcast
foreign programmes,

J. Cable or MMDS television
which transmit television
received via satellite,

pay-TV
mainlx

services,
channels

There is something of a gulf in sub-
Saharan Africa between rh« n u m be-r of
television stations that are available on
satellite and the number of channels
that are actuallv seen bv African
audiences, In the former case, it was
calculated that, in .Julv 2002, arourid
250 channels were transmitted U\ so n rc
22 satellites over Africa, of which
approximatelx 100 were in English. 86
French, 30 Arabic, 7 Portuguese, several
m major Indian languages and the
others in different non-African tongues,
Orilv three were in sub-Saharan African
languages - 1 in Amharic ane! 2 in
Afrikaans. We concentrate in this studv
on those channels that arc cffecti\'Cl\
received by viewers, either directlx or
indirectly by the above five methods.

Another major characteristic of
transnational television in Africa is that,
until now, rather little of its content is
specifically designed for or created in the
continent. another reflection of Africa's
poverty. Aside from some South African
production that can be seen from some'
services available from that country',
there is at present not very much else
on offer that can be described as
indigenous, Many of the present
transnational television services received
in Africa are actually produced for
domestic channels in Europe or North
America - for example for TFl or Canal
+ in France or for the BBC in the UK or
NBC in the USA. Others are produced
for international audiences in all parts
of the world, such as much of the
output of CFI, CNN and BBC World.

Although they are beyond the main
focus of this study, terrestrial television
stations represent the most common
form of viewing of transnational

.-l1T tnterdisciplinury Journal OICOll1l1ll1l1ic1lt101I Studie»



35 ;HYTTO/\', TEER-TOMASELLI & TUDESQ

television programmes. Some of the
newer private channels broadcast
mostly, or even entirely, imported
programmes, as can be seen in Kenya
with Nation TV. Many such stations
have emerged in recent. years and the
trend can be expected to continue.

Transnational television in
francophone Africa is better developed
than elsewhere and reaches more
audience numbers. For this reason the
section on francophone activity will
occupy more space here. While the
different linguistic regions of Africa
operate largely separately, this is not to
say that there are no linkages. There is
in fact a growing number of connections
and further growth can be expected.

Francophone Africa
Television is very unevenly established
in sub-Saharan Africa. In francophone
countries, there is a very wide gap in
some countries between urban and rural
areas. There are also some major
differences between one country and
another in levels of access to and
development of the medium. Although it
is widely available in the Ivory Coast, in
Gabon and in Cameroon, and
particularly well developed in the capital
cities of Senegal and the two Congos, it
is very underdeveloped in the Central
African Republic, Chad, Rwanda and
Mali. State control is found everywhere.
In the whole of francophone Africa,
private television services are of
significant importance only in the Conga
(DRC). In the rest of francophone Africa,
there are relatively few private television
stations, and those that do exist are
mostly the result of links with foreign
partners.

The rapid and successful
development of the more popular and
successful francophone transnational
television stations in Africa has resulted
from France's own political and cultural
approach, which among other things
seeks to extend and strengthen eo-

lnternutionul Journal ofCommunicution No.] JIIIII/III".I" lOOS

operation between countries that have
the French language in common. In
effect, francophone African countries
have joined with France, Canada,
Switzerland and Belgium In an
international 'community' held together
by the French language». Interestingly,
bilingual Canada appears to be the most
active of these countries outside France.
The policy of cooperation with state-
owned African television services, which
France has maintained since
independence was gained by its former
colonies, has been implemented thanks
to good relations with these African
states. France has extended its policy of
co-operation to include those states that
were former Belgian colonies.

Canal France International (CFI) is
the outward audiovisual instrument of
this aspect of international French
policy. When it was set up in May 1989,
CFI broadcast encrypted programmes
via the Intelsat V satellite solely to
African terrestrial television stations,
combining the activities of AITV (the
International Television Agency) and
those of FMI France Media
International. The AITV was set up in.
1983 as part of RFO - Radio France
Outre-mer (taking over the
transmission of programmes previously
sent daily by France's public channel,
FR3), whilst FMI had exclusive rights
over the export of programmes produced
by French public television.

Some earlier ambiguity about this
policy was due to another French
collaboration with African states which
had been devised by Herve Bourges-" in
the context of Canal + Africa at the end
of 1987 with the creation of Canal
Horizons, the first pay television station
aimed at francophone Africa whereby a
public company would be set up in every
country where this service of encrypted
programmes was received via satellite.
Canal Horizons (supported by Canal +
and SOFIRAD, the French state media
enterprise) would be a shareholder In



such a company and would market the
channel, .the first of which .was
established in Senegal in December
1991. Furthermore, in 1992, the
francophone television station TV5,
which was launched in Europe in 1984,
created TV5 Afrique, pioneered first by
the Quebecois-=, followed by the
Belgians and the Swiss, whilst the
French only joined in later. At its
inception, TV5 Afrique was simply a
broadcast of TV5 Europe to Africa.

The domination of the .English
speaking media at the beginnings of
global television through satellite, as
well as the dominance of US output in
the field of internationally marketed
programming, led to a reform of French
media policy, as recommended by a
report on France's 'international
audiovisual policy', requested in 1987 by
Jacques Chirac, then French Prime
Minister. Developments followed quickly
with increasing globalization and the
extension of MMDS networks. CFI could
now be received directly by the general
pu blic either through su bscription
services or : through the terrestrial
broadcasting of its programmes by
African state television stations. Using
the same satellite decoder, subscribers
could also receive both TV5 and Canal
Horizons in all parts of the continent.

Audio-visual broadcasts in French
form one of the cornerstones of France's
cultural policy and indeed the general
policy' of promoting France's interests
and language. Alongside CFI (public),
Canal+ Horizons (private) and TV5
Afrique (mixed), which is aimed
particularly at Sub-Saharan Africa, the
interest in developing a French language
news channel benefited from the
withdrawal of the British channel, ITV,
from the Euronews consortium and this
has enabled a strengthening of the
French presence.

French policy aimed to coordinate its
international audiovisual programme
more effectively and CFI was extended

TRA/",'SNAT10.\AL TELEJ 15/0\ 1\AFRICA 36

into lusophone and anglophone Africa.
There was also the emergence of private,
fee charging networks. In January 1998
a digital platform was launched for
francophone Africa, cornprrsmg 8
channels: CFI-TV, TV5, Planete, Canal
+, Arte, Euronews, MCM, RTL9. Later it
added Canal Horizons and three others.

The main international francophone
TV broadcaster is CFI. Since June 2000
one of its subsidiaries manages SAT,
Satellite Africa Television, formerly
Portinvest, created in 1997 by SOFlRAD,
which sold its capital in June 2000 to
CFI. Only CFI and TV5 are broadcast
direct, whilst a subscription and a
decoder are both necessary for the other
French language satellite channels.
Since April 2002, however, SAT also
broadcasts Arte, the Franco-German
cultural TV channel, France 2 and
France 5 which can be received either bv
direct satellite reception or by MMDS in
Mali, Niger, Senegal, Togo and Burkina
Faso.

Since the launch of its first
programmes on 17th May 1989, CFI has
increased the duration of. its
programming. From 1995 it has been
broadcasting 24 hours a day across 5
continents, especially to 29 television
stations in 27 sub-Saharan Africa. The
French Ministry for Cooperation has
equipped the majority of these stations
with the satellite receiving equipment
needed.

Nowadays, there are two arms to
CFI. The first is CFI Pro which
distributes 237 programme hours each
month (of which 85 per cent are free) to
46 African television stations in 40
countries, mostly francophone but also
some anglophone and lusophone. which
are especially interested in receiving
sports programmes (which make up
14.7 per cent of programmes broadcast
by CFI-Pro). These television stations
receiving CFI services are then able tc
decide whether to retrarisrnit entire
programmes or parts of them in their

An Interdisciplinary Journal of Communic ation Studies



37 MYTTON, TEER-TOMASELLI & TUDESQ

schedules. CFI has also become
accessible direct as a television channel,
which can be received in its entirety
from satellite, like other French digital
programmes, and this is its second arm.

Canal+ Horizons has given rise to
two companies in sub-Saharan Africa.
Canal Horizons Senegal was set up in
1991 as a joint venture with Canal
Horizons holding IS per cent of the
capital, together with the state
broadcaster and private investors. Then
in Ivory Coast, in December 1992, Canal
Horizons won the tender to become a
private television station and received its
own frequency. The channel is
broadcast by SEDACI, which was set up
in 1994 by Canal+, together with
SOFlRAD, and capital from the Ivory
Coast. Madame Boni-Claverie, former
director of state broadcaster RTf and
minister of communication in the
Ivorian government, was its first
president. Since April 1995, SEDACI
also broadcasts TVS.ix

In May 2002, Canal Horizons
launched Canal Satellite Horizons in the
Ivory Coast, a digital francophone
bouquet of over 20 radio and television
channels, which can be received direct
via satellite with a 90cm dish. Broadcast
from satellite NSS07, the bouquet
comprises channels for cinema
(Cinecinerna, Action), sport (Pathe sport,
Motor TV), youth (Cartoon Network),
entertainment (AB1, l Serne Rue, RTL9,
Paris Premiere), music (RFM TV), and
general interest (CFI, France 2, TF1,
TVS).

TVS Afrique is one of the beacons
ofTVS's global network, the francophone
channel whose shareholders are France
Television (47.38 per cent of
share holding), Arte France (12.5 per
cent), SSR, the Swiss public television
n~\"wl)'t'R \ \ \.\ per cen't) ID"tl'P, tile
Belgian public broadcaster (11. 1 per
cent) Radio Canada (11.1 per cent),'RFO
(4 per cent), INA (2.61 per cent) plus
three individual shareholders led by

international Journal IIf Communication Nil. 2 January 200S

Serge Adda (0.6 per cent). The current
managing director is Denise Epote
Durand. TV5 is broadcast on satellite
NSS7.

We are seeing the beginnings of
local television enterprise in
francophone Africa, marketing services
that are available from transnational
sources. One example is Africable
Network SA, which was launched in
200 I by cable operators in Bamako,
Mali, and grouping together Multicanal
(Bamako), Tele Plus (CameroonJ,
Mediastar (Niger) Linda Communication
(Congo), TV Sat (Gabon), Delta 2000
(Senegal), APTV (Madagascar) and
Neerwaya (Burkina Faso), with the
intention of broadcasting private African
television stations by operators of
MMDS. The initial project seems to have
been slightly altered following
negotiations with Portinvest with a view
to being broadcast on the francophone
SAT, and also with francophone or
anglophone public television stations
(SABC,AITof Nigeria, TV3 of Ghana).

There is a network of independent
agents responsible for managing
subscriptions and providing delivery
services by MMDS or making direct
satellite access possible in francophone
countries as well as in some lusophone
and anglophone countries. These
companies have a variety of
arrangements in place that differ from
country to country and between cities
and towns in the same country _ MMDS
services tend to be confined to major
population centres while direct satellite
services are available more widely. There
are many different arrangements in
place. For instance, in Senegal, Canal
Horizons is distributed in Dakar by 21
distributors using MMDS, direct to
home satellite service or by terrestrial
transmission, 1n Rufisque and Thies,
_terrestrial transmission is employed. For
homes in Saint-Louis, Kaolack, Mbour,
Tamba and Ziguinchor direct to home
satellite is the main means of delivery.



In the Ivory Coast, Canal Horizons is
distributed in nine districts of Abidjan
by MMDS, while direct satellite
transmission is usual in most other
parts of the country. In the second city,
Bouake, MMDS is employed>. In
Cameroon, there are satellite
distributors in DouaIa, Yaounde and
Garoua. Distribution is also provided by
both direct satellite service and MMDS
in Cotonou, Benin, in Bujumbura in
Burundi, in Conakry in Guinea, in
N'djamena in Chad, in Bangui in the
Central African Republic, in Nouakchott
in Mauritania, and in Pointe Noire in
Congo. Both means of reception are
also found In Ojibouti, Burkina Faso
and Niger. In the Congo (ORC) both
alternative services are available in
Kinshasa and Lubumbashi. The same
circumstances are found in Libreville
and Port Gentil in Gabon, in
Antananarivo in Madagascar and In
Bamako in Mali.

Analysis of the content of
francophone transnational services
shows a high level of sport, news and
cinema. 50 per cent of Canal Horizons'
programme output is accounted for by
cinema (360 films per year), 25 per cent
is sport, the remainder is comprised of
music, documentaries and youth
programmes. News is one of the genres
especially sought by audiences, who
look for the latest news and better news
coverage (especially on Africa). In many
cases, the television viewer expects the
channel to overcome the blackout or
restrictions imposed on news items
broadcast by domestic or national
media. TV5, for example, broadcasts a
news bulletin every hour. In 2002, 13.3
per cent of CFI-TV's output was in news
programmes from TFl or France 2, as
well as 12 minutes of a special daily
pan-African news programme Edition
Afrique. Afrique Presse is a 40-minute
weekly programme on African current
affairs, produced in conjunction with
RFl, and Boulevard du Midi IS a

TRANSlYA T/ONAL TELEVISIO.V 1.\ AFRI(A 38

programme about social issues. In
addition -to news programmes. 13.4 per
cent of output is devoted to magazine
programmes and 4.2 per cent to
features, adding up to around 30 per
cent of the output that can be described
as 'factual' content. Besides these two
channels, SAT provides news from RTL9
and Euronews. Although not a news
programme as such, but reflecting
current affairs, La Semaine des Guignols
(Puppets' week), attracts a large
audience in African capitals by poking
fun at prominent figures in public life,
mostly, it has to be said, non-African.

Entertainment programmes, as
everywhere, constitute a substantial
share of output. We have already noted
Canal Horizons' high proportion of films.
CFl-TV dedicated 27.5 per cent of its
output in 2002 to fiction (films and
serials), 4.6 per cent to other
entertainment programmes and 21.5 per
cent to music. Sport, which represented
6.3 per cent of CFI's content, can be
linked both to information and
entertainment. Finally 9.2 per cent is
made up of programmes for the young.
CFl broadcasts very popular
programmes that have met with huge
success in France, notably variety shows
such as Sebastien c'est Show, Le Plus
Grand Cabaret du Monde, and Stars
Parade. However, this channel aiso
broadcasts African films as well as
African music, the programme Africa
Musica and musical clips such as that of
Manu Oibango. There are numerous
cultural programmes on CFI, which
usually come from western television
such as Histoire des Religions. De
l'Actualite de l'Histoire, L'Aventure des
Planetes., Les Geants du Siecle. Some
come from Africa such as Net d'Afnque.

Canal Horizons is the most widely. '

available transnational station In
francophone countries. This is followed
by CFI-TV and TV5 with other stations
falling some way behind them, If we use
the familiar market research concept of

An Interdisciplinary JOIITJ/{// of Communication Studiev



39 ,"Il'TTOIV. TEER-TOMASELLI & TUDESQ

share, Canal Horizons' share of stations
received is 31.5 per cent of households.
CFl and TV5 each have a 17.7 per cent
share while the remaining 33.1 per cent
is made up of all the rest.

We have information from
audience research in some areas that
tell us about the respective popularity of
available television services and
programmes. The importance of the role
of transnational television stations in
Africa is illustrated to some degree by
size of the audiences watching the
programmes. This can be fairly well
evaluated from recent surveys, mainly
conducted in urban areas. However, the
assessment of the qualitative impact or
importance of the broadcasts is likely to
be more difficult.

According to audience research,
transnational television services have
witnessed an increase in their audience
in Africa since 1996. This is partly
because the number of channels
broadcast has increased. But it is also
because less expensive means of
delivery have been devised, other than
the very large satellite dishes that have
been required. Free to air broadcasting
for a few hours every day of otherwise
su bscri ption -based encrypted channels
has also contributed to audience
growth.

There is more than one way of
describing the audience numbers for
transnational channels. Those channels
that rely on Sll bscription give the
numbers who subscribe. Thus Canal
Horizons quoted 115,000 subscribers
throughout Africa in 1995 and 150,000
at the end of 1999. Describing the
situation in 2002 but referring only to
sub-Saharan Africa, the figure of 75,000
was given. At the beginning of 2000 the
French digital platform had 70,000
subscribers, 50 000 via MMDS and
20,000 by direct reception from satellite.

But the more interesting data are
those that tell liS about who actually
watches and how many there are of

lnternutionul 1(1"1'111I/ of Communication No.] 1111111f1rl' ]()OS

thern.» Ivory Coast provides the best
field of research for a study based on
individual countries, partly because of
the extent of television reception and
partly because of the frequency of radio
and television audience surveys there. vn

Two surveys in Ivory Coast dating from
1995 and 2001 enable us to distinguish
certain characteristics and
developments. The first, in June 1995,
was conducted in Abidjan, Bouake and
San Pedro, whilst the second, from June
2001, concerned covered samples in the
same three cities with the addition of
Daloa and Korhogo. The tables that
follow show the equipment used to
access transnational television stations.

For the purposes of this study we
have analysed the data by those
demographic variables that are
significantly correlated with access to
the relevant equipment and actual
viewing behaviour. These are especially
knowledge of French, higher education
and social and economic status.
Table 6.1: Percentage of households with
direct access to transnational TV
channels and video recorders, Abidjan,
June 1995

Satellite \DJl)S Subscribers Videu
dish 10 Canal recorder

Ilorizons
All 2.1 3X 6.3 21.5

Affluent In 2·L' 52.7 75.6
classes
Executives 1:13 5.7 22.~ 41.X

With good .:1.6 6.3 12.6 30.S
command 01
French
language
11ighcr 21 I I I.t) -14.7 59.3
education
l 'ncducaicd * I ~ ].X 11 ')

Munuul * -1.-1 .., .., 16.X
Workers
Housewives * 0.6 -1.3 15.1
Basic 0.9 2.6 2.6 17.3
command 01
French
*: Nil or negligible



TRANSNATIONAL TELEI/SIO' I' -tFRICA 40

Table 6.2: Consumption ofTransnational Television, Abidjan, June 1995 (percentages I

~ny iCanal trvs iFI .-\n~rrV Horizons Interna-
I tional

T\
il"ree to air encrvpted

resular ~iaily reaular Idaih rezular Daily regular Idaih rezular Jail:- !"':~....;:J:- dailv
All fJ2-l 1-l8.4 f40.2 190 12.7 .., , 14.7 ko 7.8 1.1 _~- 'J n.6..,
Affluent 1<>7.5 175.3 ~" 11.2 )0.6 '"'2.1 ~IJ 15.4 36.X '9.3 h" -.' ..' - 2~ ..~
'lasses

~6.9Executi I'es ~1.8 ~0.6 7.3 ~4.6 ~.3 "'8.8 ~I ..,1.8 ~3 ..N~ 16.}
With Good

I'omrnand 01
French i l
Language ~6.9 57.8 52.0 12.9 20.7 5.9 Q.2.3 ~.7 17.9 ;2-l -n.9 11.2
Further 199.5 ~7.1 f49.5 12.7 50.1 15.4 ~3.3 14.5 1-l2.9 '12.1 <:>2.5 I.,.., i

Education
1.,;, ..

No 88.7 ~ 1.8 33.5 7.4 7.6 0.3 19.0 2.3 ".2 ~IU 33.5
~.5Education ,

Housewives 89.5 51.4 38.3 13.7 6.1 0.4 9.7 3.4 3.6 ~)(J 31.1 12.0
Basic French 190.4 f42.2 35.2 16.8 8.4 0.2 10.9 '.6 1).6 KJ.4 G-t3 !n
Note: "Regular" means at least once a week.
The data show that satellite TV access is
very much higher among elites. We see a
similar pattern when we look at actual
viewing behaviour.

It is evident that there are a far
greater number of viewers of
transnational television than there are
owners of the equipment to receive it.
This arises from something
characteristic of much of sub-Saharan
Africa and which assists greatly the
spread of TV viewing - the widespread
community-based lifestyle and climate
that encourages open-air activity. It is
easy to watch TV even if you do not have
a set. It is also true that direct
broadcasting via terrestrial re-
broadcasting, which takes place at
certain times, will contribute to the high
audience levels achieved by some
francophene transnational services. In
spite of the great differences between
social classes and at the very least
between the levels of education and
knowledge of French, transnational
television stations have clearly made
inroads even among those with only
modest income since 1995.

Six years later, it is the
demographic groups that were already
the most receptive towards these
channels that have improved their
access.
Table 6.3: Percentage of households with
direct access to transnational TV
channels and video recorders, Abidjan,
June 2001

Satellite !'I vms Subscribers "'ideo

I10 (ana~dish ,.. . H' lrecorder
! orrzons I

All 3.5 63 ".!I :239
Affluent -ll. -:- 53.S -3.11 89.3

lasses
Executives '2.0 25.1 38.3 55.7
With Goodl
Command o t'..t 5A 6.3 15.1 ~5.4
French ,
Higher .... ., .., 11.9 ~4.0 82.6
education

__') 1.- I
Uneducated p.5 1.7 2.1 10.4 I

I
Manual

~5 IlllS
,

Workers
~.4 2.4

House« il<;!, kJ.9 ~6 ~.2 i13.6
Basic I

ornmand ot 1.3 2.11 . 17.1 ' - I-
French i

An Interdisciplinary Journal of Communicanon STudies



41 MYTTON, TEER-TOMASELLI & TUDESQ

As shown by Table 4, similar rates of
growth are found for the actual
audiences reached.

Table 6.4: Previous day's consumption of
television, Abidjan, June 2001
(percentages)

Any Trans- CFI Canal TV5
elevi national Hori-
sion TV zons

All S5.S ri: 3.1 16.5 6.4

Affluent 12.3 57.6 5.2 17.7 ? \.6
.lasscs
Executives 94.5 46.4 4.5 [26.6 ?0.8

~()()d

ornmand 0197.2 37.0 5.2 no 15.3
French
Further 98.1 60.6 9.4 ~2.8 24.1education
Uneducated

?s.1 12.6 1.7 10.8 1.7

V,..orkers.
rattsrncn 81.6 17.1 6.6 10.3 4.9

Housewives
0.8 p.983.3 15.7 14.9

Basic
command 0

French 81.8 16.5 3.1 12.8 4.3
i

I II

Surveys in the Ivory Coast show that
audiences for all television are very
much lower in rural areas. Audiences
for transnational television are very low
outside the major towns. Even in towns
outside Abidjan, audiences are smaller
and this is linked to much lower levels
of access to the necessary household
equipment and generally lower levels of
subscription to paid-for services. For
example, in Bouake, only 3.3 per cent
subscribed to Canal Horizons while the
figure in San Pedro was 4.6 per cent.
Satellite dish ownership in Bouake was
only 1.9 per cent of households and 3.2

lnternatiotutl Journal of Communication No. 2 JIIII/IIUT 2005

per cent in San Pedro. In Bouake, only
2.9 per cent of households were
connected to MMDS. Access to any
transnational TV service was even lower
in the other Ivorian towns surveyed.

International television stations'
status as a leading source of news and
information endows them with a
prominent position. The survey in
Abidjan in June 1995 that we have
already quoted puts international
television stations in sixth place for
information on international news, but
in second place (after international radio
stations) for affluent classes and for
those who have higher education, and in
third place for executives and
employees. International TV reaches
second place for information on science
and technology and even first place
among affluent classes and graduates.

In June 2001 in Abidjan,
international television stations ranked
in third place as the best source of
information about events abroad but in
second place (again after international
radio stations) for the well-educated,
employees and executives, affluent
people and even in second place (as ever
after international radio stations) for
executives, employees and the well off,
as a leading source of information about
an event in the Ivory Coast.

International television stations
are also received by a significant
number of people in Senegal where a
local office for Canal Horizons has been
set up, and where there also exists a
dynamic MMDS network, particularly in
Dakar but also in provincial towns. A
survey conducted by SOFRES in
February 2001 stated that 34.1 per cent
of those surveyed subscribed to MMDS,
20.2 per cent to Canal Horizons and
that 1.5 per cent had a satellite dish in
Dakar-Pikine. However, the actual
number of television viewers is well
above that, as the following table
shows.v»



Table 6.5:
audiences to
Dakar-Pikine,
(percentages)

Previous day's shares of
transnational TV channels,

Senegal, February 2001

16.t) 6.0 5.9

Canal+ CFI
Horizons

TV:;Interna-
tional
T\
stations

3L.1 15.4 16.0
15-2~ ~cars 5X.3 43.0 18.9 21.4

SlUd':IlIS 6<).8 53.6 24.6 25.5

Secondary 64.4
and higher
education

46.7 24.0 24.9

EI1lf1lll~ ces, t)3.3
Executives

36.2 33.8 27.0

17.2 9.4 11.5Manual 28.7
Workers
Artllll'1ll 73.2
classes

49.8 31J 32.9

Poorer :n.o
classes

21.0 6.8 7.6

tucducarcd 23.2

We have retained those categories of
people in Table 5 who were most likely
to watch transnational television
stations and those who watched it the
least. It is interesting to note that, even
among the latter, ratings are not
insignificant. Among other channels in
the French digital SAT package, not
listed in this table, MCM Africa had a 6
per cent audience on the previous day,
while RTL9 had 5 per cent. International
television stations ranked in third place
in Dakar and Pikine, Senegal, among
the leading sources of information about
a news event abroad, behind national
and international radio stations. For
members of the affluent classes,
international television came second,
just after international radio stations.

In other capital cities in
francophone Africa audiences for
transnational television can also be
high. Figures from Ouagadougou in
Burkina Faso show that 16.1 per cent of
a representative sample subscribed to
MMDS (90.3 per cent of the affluent and

TRANS.'VATlONA.L TELEI'ISIO.\ l\tFRIC-t 42

52.4 per cent of the better educated), 2.9
per cent subscribed to Canal Horizons
(39.6 per cent of the better off). Just 0.9
per cent of the sample owned a satellite
dish but 35.6 per cent had watched
international television stations over the
week preceding the survey and 15.6 per
cent the night before. Canal+ Horizons
had been watched by 11.5 per cent
during the same week (by 35.3 per cent
of executives), TV5 by 29 per cent and
CFI by 15 per cent. xiv

In Cameroon, foreign television stations
benefit from the fact that the national
television network CRTV does not fulfil
the expectations of its audience. The
digital package offered by SAT is
watched by 58.5 per cent of the viewers
of Yaounde, at any time. The most
popular channels are Euronews (34.7
per cent), RTL9 (31.5 percent), Canal+
Horizons (29.7 per cent), followed by CFI
and then TV5.xv

The influence of transnational
television stations can be measured
according to the greater or lesser
number of viewers who watch them and
also by the length of time that is spent
watching them, These television
stations meet a need for information
that is not supplied at present by the
national public television services,
especially in times of crisis. This is
particularly noticeable for the better
educated and executives who are also
the main listeners to international radio
stations.

The influence of transnational
television stations in francophone cities
is all the greater since national
television stations fail to meet the
expectations of viewers because of their
inadequate local output. This is very
evident in the two major cities of
Cameroon where television, commonly
transmitted either by cable or by MMDS,
enables a sizeable audience to access
RTL9 whose programme Ca va se sauoir,
(It will be found out), exposes personal
and private disagreements on air. The

An Interdisciplhtary 10111'1111/ of Communication Studies



43 HYTTON, TEER-TOMASELLI & TUDESQ

following table illustrates RTL9's weekly
audience.w'

Table 6.6: RTL9's audience in Cameroon,
December 2001 (percentages)

Douala Yaounde

,\11 57.3 56.9
15-24 ) ears 66.9 65.6

Lmpk» ccs. Executivt:s 7().9 64.3
Manual Workers 57 47
Pupils. Students 69.3 76.5

Housewives 55.9 49.4

Uneducated 41.4 39.9

Transnational television channels are
received less in those countries where
television itself is less widespread.
However, the gap widens between the
capital and the remainder of the
country, between the leading classes
and the well educated and the rest in
every country. In 2000 at Niamey in
Niger, only 5 per cent of adults were
connected either by satellite or by cable,
despite the fact that in the course of the
week preceding the survey, 17 per cent
had watched TV5 and 10 per cent CFI.xvi,

As far as Chad is concerned,
there is only a survey dating from 1993
by ASA, at which time CFI reached 2.4
per cent of a sample of the population in
the capital N'djamena; TV5, 2.1 per cent
and CNN 1 per cent. Yet, 59 per cent
watched neighbouring Cameroon's
television, an interesting example of
cross-border television, where a foreign
channel got more viewers than the
national television, which did not even
broadcast every day.

Transnational television channels
will have an increasingly important role
to play in francophone Africa, which has
already been greater than elsewhere on
the continent. Programmes from foreign
broadcasters account for an important
part of the schedules of many national
public television channels and account
for an even greater part of the schedules

lnternutionul Journal of Communication No. 1 January 1005

of the emerging private television
stations. They widen the gulf that
separates city dwellers from rural
inhabitants and the poorest from the
wealthiest, all the more according to the
level of education and of French
language. Transnational television
channels, however, whether received by
satellite or by the intermediary of. an
MMDS or cable operator are on the
increase amongst the public of large
francophone cities, especially among the
ruling classes and the young. This
undoubted influence can be expected to
increase in the years ahead, not the
least because throughout francophone
Africa national broadcasters are
hampered by financial problems and
government control that limit their
creativity.

Lusophone Africa
Portuguese-speaking countries have also
developed a network of transnational
television stations, a development led to
a large extent by channels based in
Portugal and Brazil. There IS the
Portuguese international TV station,
R'I'Pl=:", as well Lusovisao which, in a
similar way to TV5, has since July 1999
been distributing the output of
Portuguese television stations and that
of the five Portuguese speaking African
countries. MGM Latin America provides
some of its service from Brazilian
sources and the Brazilian giant TV
Globo International is also available
from satellite. There is now also a
children's service known as the Panda
Channel originally targeted at children
between 4 and 14 years in Portugal but
now on satellite for lusophone Africa.

RTPI is probably the most
important of these. It signed agreements
in 1994 and 1995 with all five
lusophone countries. In January .1998 it
launched a special Africa service RTP
Africa, which is available as a free to air
terrestrial service in Angola. Lusovisao



was created on a trial basis, to establish
the exchange of programmes between
Portugal and the five lusophone
countries In Africa. The Portuguese
group Visabeira whose activities, in
addition to radio and television, also
extend to industry, tourism and
property, joined forces with
telecommunications providers in
Mozambique to introduce TV Cabo in
Maputo and later in Beira and in
Nampula. TV Cabo broadcasts CNN,
Cartoon Network, Skynews, RTPI, RTP
Africa and also other channels for sport,
cinema and news.

South Africa's Multichoice, which
we describe in some detail in the next
section, has also moved into lusophone
countries. Multichoice Angola was
launched in 1998, first being confined to
Luanda but now also accessible in
Cabinda, Lobito and Namibia. In 2002 it
registered 20 000 subscribers, especially
those who wished to view TV Globo.

Direct access to satellite services in
lusophone Africa might not be
widespread but has shown rapid growth
in some places. For example, In
Mozambique in 1995, only 1 per cent of
homes in Maputo and 3 per cent in
Beira had cable or satellite television. By
2001, 5 per cent of homes had access to
satellite television, 8 per cent in Maputo,
6 per cent in Chimoio, 3 per cent in
Beira and 1 per cent in Nampula.v= For
the most part, direct-to-home satellite
services reach only the wealthiest
sections of the public in Portuguese-
speaking countries. Many more are
reached, as in the rest of Africa, through
rebroadcasting on terrestrial services.

The development of television has
been rapid in the main cities of
lusophone countries. For example in
Mozambique, between 1995 and 2001,
the number of daily television viewers
climbed from 60 per cent to 74 per cent
in Maputo and from 46 per cent to 60
per cent in Beira. Over the same period,
weekly viewing (otherwise called

TRANSN.4 TlONAL TELEVISION IN AFRICA 44

television's weekly reach) had increased
from 74 per cent to 91 per cent in
Maputo and from 51 per cent to 75 per
cent in Beira.>

The cable service TV Cabo reckons
that it will be available in 15,000 homes
in Maputo in a few years. In Luanda, the
capital of Angola, in 1996, 3 per cent of
homes had access to satellite television,
but RTP Africa was also received via
cable. The state TV station, TPA,
broadcast a schedule in which 60 per
cent was imported programmes,
particularly from CNN, CFI and RTPI. In
Luanda as a whole, 67 per cent of
households received television, and
these statistics for access remind us
that here, as in many other countries in
Africa, most audiences see the content
of transnational television through the
mainstream terrestrial services, rather
than from satellite direct or cable and
MMDS.xxi

Anglophone Africa
The two major English language players
in transnational television In
anglophone Africa are both Sou th
African. They are MultiChoice Africa and
TV Africa, while a number of content
providers, most of them from outside
Africa, utilize these broadcast-
publishers to get their services to
viewers on the continent. Other satellite
services are beginning to emerge.

MultiChoice is the pre-eminent
content carrier in anglophone Africa.
The parent company, MultiChoice
Holdings Investments Limited (\!IHJ.
operates subscription services across
the whole of Africa, as well as the Middle
East, Greece and Thailand. It e:;.erged
from Mnet, South Africa's first pr: v-ate
television channel. Historicallv. Mnet
was only a terrestrial channel aric was
available only in South Africa. It oegan
broadcasting in 1986, breaking several
decades of SABC's broadcasrmg

An lnterdisciptinarv Jt1IlTIlUl ofComnutnicanon 5tudit's



45 MI''TTO!\', TEER-TOMASELLI & TUDESQ

monopoly. Initially it was a joint venture
of four newspaper publishers: Nationale
Pers (Naspers) owned the greatest share,
while Republican Press, Allied
Publishing, and Times Media Limited
held equal shares, In 1998, Naspers
acquired control over MIH from the
other press groups. Its subsidiaries
included MultiChoice (which was simply
a distributor platform and. subscription
management service), MNet, the content
provider and scheduler for analogue
terrestrial subscription television in
South Africa, and M-Web, the Internet
portal. The following year MIH Limited
celebrated its initial public offering on
the Nasdq and Amsterdam stock
exchanges. In 2002 the cycle was
completed, with the whole conglomerate
of MIH Limited and MIH Holdings
becoming wholly owned subsidiaries of
Naspers. Naspers restructured itself as a
holding company with five subsidiaries:
MultiChoice Investment Holdings
(MultiChoice and M-Net); M-Web
(internet portal); Media24 (print
newspaper titles and online news
service); Nasboek (book publishing and
retailing) and Educor (private colleges
and business schools). In this way, the
Naspers/MultiChoice stable is an
outstanding example of cross-media
ownership and control, making full use
of the synergies and cost-efficiencies of
such an arrangement, while at the same
time fully exposed to some of the pitfalls
of over-enthusiastic expansion.

An analogue service, distributed
via satellite, was launched to more than
20 African countries in 1992. Its
subscriber management division became
so successful that the company was able
to build on it, hiving it off from the rest
of the business, and renarmng it
MultiChoice Limited (MCL) m 1993.
Both MCL and MNet traded on the
Johannesburg Stock Exchange as linked
units until 1995. The first transnational
joint venture was entered into with
Namibia in 1993. Digital satellite

IIIft!rIIl1tiOlllllltJ1lr11l1/lIfCllmnllllliclIfion Nil. 1 1111I11111)'1005

services were offered across Africa in
1995, utilizing the C-band on PAS4
satellite. With the delivery via satellite,
the bouquet of channels was enlarged
significantly. This was the beginning of
DSTV (Direct Satellite Television), a
subsidiary of MultiChoice. At this point,
MNet and MultiChoice were formally
separated, with the latter changing its
name to MultiChoice Investment
Holdings (MIH). During the next few
years, MultiChoice expanded beyond
Africa: into Greece in 1995, Thailand
two years later and China in 1999. That
year, the transmission moved to PAS7
satellite and in 2000 the launch of the
Eutelsat W4 satellite opened up the Ku-
band services to sub-Saharan African
and the Indian Ocean Islands. Asia was
the next stepping-stone, and 2001 saw
the acquisition of 46.5 per cent of QQ
(China), a satellite television service on
the China mainland. and also the
launch of Indian and Portuguese
bouquets. Thus within a single decade,
MultiChoice expanded horizontally,
moving from being a terrestrial pay-
television platform in a single country,
to a multi-platform provider across the
African continent.

At the time of writing, MIH
Limited owns operations that span over
50 countries, providing entertainment,
interactive and e-commerce services.
The group employs over 6,000
collaborators, 690 of whom are based in
their Randburg headquarters in South
Africa. The group claims over two million
paid-up subscribers m Africa, the
Mediterranean and Asia, 1.25 million of
whom are in Africa. 57 per cent of
African customers subscribe to the
digital platform (DSTV): 638,000
households in South Africa and a
further 200,000 in the remainder of
sub-Saharan Africa, while approximately
632,000 subscribers remarn on the
analogue services. [

Critics point out that with an
annual monthly subscription of US$60,



the reception of these services is limited
to foreign nationals and the local elite,
and thus do not contribute to the
enrichment of the local states, either
culturally or economically. Prices are
very much higher for this service than
for the francophone transnationals
outlined earlier and this has meant that
audiences and access to transnational
television have so far been much lower.

In a show of optimism that
characterised media industries
worldwide at the turn of the millennium,
MultiChoice diversified further, investing
in the interactive television operating
system, Open TV, in 1997. This venture
proved to be untenable and, in 2002,
MultiChoice's shares in Open TV were
sold to an American company, Liberty
Broadband Interactive Television, a
subsidiary of Liberty Media, for US$17

.million.
The Multi-Choice group is able to

leverage its business into four areas:
content aggregation, subscriber
management, platform development and
marketing and branding. Within Africa,
MultiChoice Africa operates under three
different business models, together with
a programming and technology support

TRANSNATIONAL TELEVISION IN AFRICA 46

sector. Under the joint venture model,
MIH undertakes a partnership with local
entrepreneurs or state broadcasters, in
which each party has a partial
shareholding and a joint management
strategy. Joint ventures trade under the
name of MultiChoice and the county,
e.g. MultiChoice Zambia, and have full
access to MultiChoice Africa's nerve
centre in Randburg through satellite
communication, allowing for technology
transfer and fully staffed customer-
service support. Franchises carry a
MultiChoice identity, while the parent
company provides management,
infrastructure, training and marketing
support. As with joint ventures, they are
facilitated through a fully online
connection to the central computer
system. Independent agents comprise a
network of entrepreneurial agents who
sign up subscribers and install DSTV.
These companies trade under their own
business names, while also promoting
the MultiChoice Africa brand. A table of
the countries in which MultiChoice
Africa operates, arranged by business
model, is provided in Table 6.7.

Table 6.7: MultiChoice Business Models b)' country
.loint ventures
I3(H,\\"an~
lihana
K~n~·'l
Namibia
Nigeria
Tuuvania (mainland)
I.alllhia

Franchises
Angola
Ethiopia
Malawi
vlozambrque
Swaziland
Zimbabwe

Indepe"denta~e"h
Hcnin
Burundi
Cameroon
COIllOf!b
Congo (Brazzav ilk I

Congo (DRC)
Equatorial Guinea
l.ritrca
Gabon
Gambia
Ivory Coast
Madagascar
Mali
Mauritius
Niger
Rwanda
Sao Tome and Principe
SC1H:gal
Sierra l.cone
Tanzania (/.aJlI.Ihar I

Togo

All lmerdisciptinory Journat ofCommunicution Studies



47 MY1"TO/V. TEEH-TOMASELLI & TVDESQ

MultiChoice Africa IS a broadcast-
publisher and subscription manager. In
its former guise, MCA packages
channels. some fully imported from
America. Europe or Asia, others
compiled from imported programming
together with locally commissioned
programmmg through its sister
company. MNet, and broadcasts these
as channel 'bouquets' to subscribing
clients. These clients are served with
programme guides, both printed m
magazine form as well as electronically
available on-screen .. As a subscription
manager. the company administers
contracts with, and receives payment
from subscribers; operates a call centre
for su bscri ber service; and co-ordinates
the supply and servicing of decoders to
subscribers.

As a subscription business, all the
MultiChoice television programming is
encrypted. The system in use is the
lredeto System, for which they have the
agency in Africa (and large parts of
Mediterranean Europe). Encryption
implies the scrambling or encoding 0\
the signal, which is then decoded at the
point of delivery through a television-top
decoder. Clients not in good financial
standing are simply 'cut off - i.e. the
ability to decode the signal IS

discontinued. MultiChoice operates two
distinct systems of distribution
encrypted terrestrial broadcasting and
encrypted broadcasting via satellite. The
latter is available on both the analogue
and digital platforms, although strong
moves are being made to 'migrate' all
subscribers onto the digital platform.

Multi-Choice operates three
satellites over Africa: PAS 7 for Ku band
coverage of southern Africa, PAS 10 for
C band coverage of sub-Saharan Africa;
and Eurelsat W4 for spot beam coverage
of Nigeria and broadband coverage of
the rest of Africa. Further capacity of Ku
band services was recently rolled out on
the back of the Eutelsat W4 at a cost of
US$lO million. The Ku band operates at

Intcrnutionu! Journa! ofConnnunicution No. 1 Jumutry lfJ05

a much higher frequency than the older
C-band, and has a much smaller
footprint with more power. This means
that it covers a smaller area across the
continent, requiring a greater number of
transponders. However, the advantage of
the Ku band is that it requires far
smaller (and less expensive: satellite
dishes than other bands, allowing; for ,)
greater consumer uptake of satellite
technology. The Ku band also allows for
greater reach and penetration of
coverage across the continent and
greater bandwidth (i.e. the amount of
data a transponder can carry), making
possible parallel channels for language
dubbing in additional languages.

One of the advantages of
digitalization IS the cpportunitv to
amortize the content over a number of
different content delivery' platforms,
notably the Internet. As part of the
MultiChoice Investment Holdings Ltd
Group, the content acquired by MNet
and DSTV is used to cross-promote the
African M-Web Internet operation.
lnteractive television is in its mrancv,
exemplified mainl , thruugh the
electronic programme guides; however.
some territories do have access to
embryonic services in e-mail. gaming
and home shopping, all of which
promise to be a major part of future
development.

Growth in the Satellite television
market will be determined most directlv
by the expansion of a middle class
consumer able and' willing to afford the.
subscription fees for the service. Beyond
this, three other factors will play a role:

• The increase in bandwidth capacity,
which will allow the delivery of high
speed, bulk data on a point-to-point
basis, while at the same time,
facilitate a drop 111 the cost of
transmission services.

• The growth of interactive
applications. such as email using
the television/ satellite connection,



which will encourage a
diversification of the services on offer
to consumers, adding value and
creating greater demand.

• The ability to store content on
decoders through Home . Media
Service without the intermediary use
of a VCR, thus fundamentally
changing the way in which
consumers interact with television
viewing. MlH, through the terrestrial
broadcaster MNet, has three wholly
owned, 'proprietary' brands: K-TV for
children's programming, Super Sport
for sports coverage and Movie Magic
for movies. Each of these channels is
made up of both commissioned local
programming together with
programming produced elsewhere
and dubbed or subtitled into the
local language. The Movie Magic
service acquires exclusive pay-TV
rights to premier movies, notably
from the Disney, Columbia
Tr istary Sony, Warner Brothers, Fox,'
MCA/Universal, Paramount. MGM
and Dreamworks Studios.v=
All three of these services or brands

play out' on the terrestrial service
available in South Africa, MNet, which is
a broad-spectrum entertainment
channel, supplemented by specialist
Super Sport channel. Further channels
provided by MNet include the partially-
interactive reality TV show, Big Brother,
which in 2003 was produced as Big
Brother Africa, with an all African cast,

. living together in a game house until all
but one is eliminated.

The analogue and digital services
available via satellite are delivered as
DSTV, a direct-to-home service, and
provide various 'bouquets' of channels.
In addition to those already mentioned,
fully-imported channels such as
Discovery, National Geographic,
Hallmark, BBC Prime and Cartoon
Network are also included. Twenty-four-
hour news channels - BBC World, CNN
International, Sky News and China

TRANSNATJONAL TELEVISIO/V IN AFRICA 48

News provide a mainstay of
programming. Some of tI-e channels are
of international standar ..s, while others
are created by thei : Sr.' lers for specific
world regions. BBC Prime, for instance,
is a 24-hour enter-ainrnent channel
offering a selection of the best British
domestic programming emanating from
the BBC. The line-up of programming is
decided by the BBC, and sold as a
package, tailored for different regions of
the world, thus obviating the necessity
for the carrying satellite service to apply
for individual programme rights. CNN
too has an international edition tailored
for Africa. Foreign language
programming in French (including
Canal+ and TV5), Italian and German is
available as a standard part of the
bouquet, while specialist bouquets,
provided for an additional fee, for
Indian, Portuguese and Arabic viewers
are also available.

The only available detailed
audience data for MultiChoice services
by satellite applies only to the South
African portion of the viewer ship. Thev
confirm that viewers are mostly to be
found among the high-income earners,
government officials and expatriates.

Another prominent channel is SABC
Africa, the external service of the South
African Broadcasting Corporation, South
Africa's state-owned broadcasting body.
The channel was created by an
amalgamation of two previously separate
channels. Its namesake, SABC Africa,
was a news, current affairs and
documentary channel beamed at the
rest of the continent, while Africa-2-
Africa, an all-entertainment channel,
was launched in September 2000, in
order to provide a satellite channel
broadcasting entertainment made Jl1

Africa, for Africa. On April 1st 2003 a
hybrid channel was launched. drawing
programming from both sources. The
channel is housed on the DSTV platform
operated by MultiChoice, reaching 49
countries (see list for MultiChoice). The

All Interdisciplinary Journal ofCommunication 5111dil!.\·



49 M)'TTO/\, f££R-TOMASELLI & T[!D£SQ

channel also serves as an overnight feed
on SA.BC2, one of the three domestic
SABC terrestrial channels. In terms of
content, the channel has a dual content
strategy - to provide news and current
affairs,as well as entertainment
programming. Most of the weekly
programming is based on the
news/current affairs format, while
weekends are predominantly
entertainment. The stated philosophy is
to 'celebrate the positive side of Africa
and being African'. Some programming,
approximately a quarter of the airtime,
particularly lifestyle, news and current
affairs programmes, are especially
commissioned for the channel, while a
special effort is made to source African
movies. Two African-produced dramas
are broadcast every week, representing
countries such as Tunisia, Egypt,
Burkina Faso, Zimbabwe, Guinea
Bissau , Cameroon and Ethiopia. For the
most part, however, the programmes are
rebroadcasts of material shown on the
terrestrial channels in South Africa. The
majority of programming is broadcast in
English, with considerable sub-titling in
African languages, French and
Portuguese.

Detailed audience data for SABe
Africa is available only for South African
viewership.v= The audience profile is
predominantly male and predominantly
middle-aged. The channel attracts the
top two socio-economic groups on the
Living Standards Measurement index,
i.e. those with over $US2,500 per
household per month.

TV Africa started broadcasting from
South Africa in July 1998. Founded by
Barry Lambert and David Kelly and
financed by Zephyr Management, the
Africa Investment Fund and the South
Africa Enterprise Development Fund, it
draws its revenue from advertising
rather than subscription. At the time of
writing, its network provides satellite
services to 34 African television
channels based in 24 countries,

lntermuionut Iournal ofCommunication No. 1 January 2005

including Ethiopia, Tanzania, Lesotho,
Swaziland, Zambia, Nigeria and the key
francophone territories. TV Africa,
broadcasts between 3 and 18 hours of
sports and entertainment programmes
every day. These are received mostly by
commercial television stations. Most of
TV Africa's programmes are in English,
but it is also providing some French
language content to partners in Benin,
Burundi, Gabon, Niger and Togo.
Charles Zougoua, TV Africa's Director
for West Africa, has described the
network's mission as being 'to bring
Africans sport and entertainment
programmes. 'xxiv TV Africa is able to sell
time to advertisers within a programme
package that is delivered via terrestrial
stations to audiences in several
countries. This is a formula that is also
being used by another satellite TV
service supplies, African Broadcast
Network, as we outline later.

Much of the programming of TV
Africa is similar to that provided by
MultiChoice / DSTV, with the latter
having the rights to encrypted
broadcasting while TV Africa holds
territory rights to the free-to-air
transmissions. African-produced
programming on TV Africa emanates
mostly from Nigeria and Ghana,
although these programmes are in short
supply. The local affiliates, spread in the
24 countries throughout Africa. produce
the news programmes where these are
available. The estimated reach of TV
Africa through its affiliates is 62. 1
million. xxv

TV Africa seeks to make use of
existing terrestrial broadcasters to reach
audiences and to sell access to those
audiences to media buyers - advertisers
of consumer goods and services
targeting African consumers. TV takes a
relatively low share (about 20 per cent)
of sub-Sahara's advertising expenditure.
This will grow but the total cake is not
large and television's share is not likely
to reach the levels found elsewhere of 40



per cent and more. TV Africa's growth is
likely to be slow. Audiences to terrestrial
stations are also of less interest to some
of the higher spending advertisers who
are more interested in the wealthier
audiences reached by satellite and cable
services.

A third African satellite television
service has recognised this problem and
is seeking other ways of obtaining
funding. The African Broadcast
Network's aim IS to reach mass
audiences through partnerships and
deals with Africa's mostly state-owned
TV stations. It began broadcasting in
January 2001; it is aUK-registered
company whose satellite service is based
in Johannesburg. Like TV Africa, the
idea is to provide a continent-wide
programme stream to terrestrial TV
stations. While most of TV Africa's
affiliates are private stations, ABN seeks
to serve the larger state-owned stations,
which also reach the largest audiences
at present and remain the dominant
force in most markets. Like TV Africa,
ABN offers access to TV audiences in
several countries as a media package to
advertisers. ABN does its sales through
a large and influential British media
sales company.

ABN's programme offer began
with a chiefly US mix of popular drama
series, soaps, comedy and sport. It plans
to introduce more African programming
as the system succeeds and. grows. It
has also been able to offer the Africa
Cup of Nations football. The company
owns the African Barter Company whose
ability to create deals involving
exchanges rather than the use of scarce
hard cash has made the proposition
more viable.

The ability to offer audiences in
several African countries to advertisers
in single deals is a major strength of
both TV Africa and ABN. But ABN
believes that the future of the venture
depends on other forms of funding, Its
chief executive, George Twumasi,

TRANSNATIONAL TELEVISION IN A FRIC4 50

recognises that many members of
African TV stations' ac jiences, being
financially very weak, a' <! of little or no
interest to commercial ; dvertisers. But,
he points out, they an of great interest
to those organizatio 1S committed to
improving Africa's health, education,
systems of government and general
development. ABN has therefore created
a not-for-profit sister organisation, the
African Public Broadcasting Foundation.
This will have two objectives. The first is
to 'kick start the production of a greatly
increased volume of indigenous
programmes in entertainment,
education and information. 'xxvi This
leads to the next objective, although it
would be better described as a means to
the end of the first objective. This is to
seek aid from development agencies,
both government and non-government
organizations, who see the benefit for
the African poor in developing better
television services. Twumasi believes
that without this kind of non-
commercial assistance it is unlikely that
there will ever be enough cash resources
to bring African television 'to the level
where it can match services elsewhere in
the world '.xxvii There are already many
expressions of interest and support,
especially to provide television services
through satellite delivery that have a
purpose beyond entertainment and
which will serve Africa's urgent need for
poverty alleviation and development.
ABN has made an impressive start. It
provides a daily satellite service of
between one and two hours at prime
time, and services are carried in the
daily schedules of terrestrial stations in
ten countries.

Conclusion
Sub-Saharan Africa's TV market IS

financially the weakest in the world. It is
also thus far weak also in terms of
indigenous content. This situation is
unlikely to change with anv speed or in

An Interdisciplinary JOIIT/W/ a/Communication Studie»



51 .HYTTO,v, TEER-TOMASELLI & TUDESQ

the immediate future. What will change
in the field of transnational television
services by satellite will be the successes
and failures of the different approaches
that we have outlined. We have seen the
dominance of European and South
African initiatives in which the rest of
Africa south of the Sahara has played
relatively little part, at least so far as
production is concerned. There is huge
potential for the future, but television is
an expensive medium and the risks of
failure art> high. A major problem in
writing this chapter is in making any
predictions for what will succeed.

Transnational television stations
play a role in sub-Saharan Africa that
varies greatly from a country to another.
There has been more activity in
francophonc countries than elsewhere,
although this imbalance now seems to
be changing. In many countries it
already forms a major part of the
television landscape and especially in
the television consumption habits of the
upper classes and of young urban
people transnational television activity
throughout the continent can be
expected to continue to grow while the
pu blie service broadcasters continue to
be weakened by a lack of adequate
resources to meet audience needs and
demands. ABN, TV Africa and some of
the francophone and lusophone
enterprises may be able to break
through this bv bringing a greater pan-
African element and especially in ABN's
case, if it is successful, by the pooling of
resources for more and better
indigenous production.

ABN, TV Africa and some of the
francophorie and lusophone enterprises
rnav be able to break through this by
bringing a pan-African element and
especially in ABN's case, if it IS

successful, by the pooling of resources
for more and better indigenous
production

There are two potential
developments. The first is linked to the

Intermuionat Journul ofConnnunication ;Vo.] j{/I/II{/~I' ]005

hypothetical development of a pan-
African satellite channel. At this stage
only South Africa (MultiChoice) and
possibly ABN seem to be in a position to
make this happen. The second relates to
the development of a partnership
between African and Western television
stations, which would allow the former
to express themselves whilst using the
logistics and technical know-how of the
latter. Nevertheless the freedom of
expression of African television stations
is hindered by conservative attitudes of
African governments, which continue to
control most television production and
transmission on the continent.

Notes
i Accurate and reliable statistics for Africa
are hard to find. The BBC's international
research department estimated in 1999 that
there were 29 million TV sets in sub-Saharan
Africa, about one for every twenty people.
This compares to Asia and North Africa
where there is one set for every six people.
See Graham Mytton. 'From Saucepan la
Dish', III Richard Fardon and Graham
Furniss (eds), African Broadcast Cultures
(Oxford, James Currev, 2000). As for as T\
transmitting facilities are concerned, there
are several African countries with only one
terrestrial domestic broadcaster. In many
countries, satisfactory reception can only be
obtained in and around the major urban
areas. See World Radio TV Handbook,
(Oxford, WRTH Publications, annual).

ri Of the 48 countries south of the Sahara, 19
can be classified as francophone, and 17 as
anglophorie. Additionally three countries can
be classified in both camps. Five lusophone
countries, one Spanish speaking and three
that do not fall into any of these categories
make up the remainder.



· Persona! corrn'pondence. Lvnn Mansfield.
S:\BC (iM Strategic Planning. Radio. 16 May
lUO:).

;. Andre-dean Tudesq, l'Afrique noire et ses
teleuision-, (Paris: Anthropos-Ina , 1992), and
Andre-clcan Tudcsq and George Wedell.
Television mId Democracy ill Africa. Report
for the EEC (DG8). September 1996.

,'MMDS IS sometimes described as a cable
service without cables. It uses a high
frequency transmission system to carry
several TV services in a package similar to
what one might have from a cable service
that can be received in any household
subscribing to the service and with the
specialised receiving equipment necessary.

vt Perhaps the best known outcome of this
co-operation is TV5. referred to later, a global
TV service that seeks to retlect the cultural
product of this grouping of francophone
countries.

·.ii Herve Bourges, a friend of socialist
President Mitterand, was initially appointed
to head the French state's international radio
service. Radio France International. He later
moved on to. other government-appointed
posts in the media before going to SOFlRAD.

\I:i The francophone Canadian province.

ix This and other pieces of information about
the SItuation in the Ivory Coast refer to the
situation before the outbreak of fighting
between government and rebel forces in late
2002. Many aspects of the television
landscape were changed by this conflict and
the long-term situation remains unclear.

~See previous footnote.

,:i For access to much contemporary audience
dam we are grateful to Jean-Marc Be1chi.
Head of the Research Department at eFl, to
Daniel Nobi. Director of the Research
Department ar RFI. both in Paris, and Marie
Dziedzic at the research archive of the BBC
World Service in London.

-, The variou s tables for Ivory Coast have
been provided by Etudes Medias of HPCI,
Hilrnar Peter Consultants International.

'.: Sofres .Etude sur les mosjeris d'infonnauon
till Senequl. Dakar-Pikinc, February 20Ul.
:137 interviews of adults (15+).

TRANS/\>1T10NAL TELEVISION 1,\' AFRICt 52

xi" Immar Etudes medias [Kinshasa.
December 2001).

=lbid.

xvi Ibid.

"" Immar .Etude des lItoyel/;; d'iIlIO(llIuTlClII

Niamey. Other surveys found similar low
levels of household access to satellite TV.
There were only 0.5 per cent of the sample
possessing a satellite dish in a survey
completed in February 2000 in the three
principal towns of Madagascar. In a survey
in Cotonou, Benin, only 1.5 per cent had a
satellite dish although 12.3 per cent had
access to MMDS.

xvif Radio'Televisao Ponuguesa Internacional
is more or less the Portuguese equivalent of
CFI. It carries some commercial advertising
but it is a state enterprise.

xix BBC World Service. Media Survey.
Mozambique, 200 I.

xx Ibid.

xxi BBC World Service. Media Survey, Angola.
1996

xxu Some of these films and programmes are
available on terrestrial channels 111 the
various territories.

xxii! SAARF TV audience data 2003.

"-X" Quoted in the Ivorian daily newspaper Le
Patriote, 8 June 2000.

xxv Estimate provided by the broadcaster

xxvi George Twumasi, 'Television: Africa's
future media opportunity', The Churuiet, .Jan-
March 2003, p.20.

xxvii Ibid

All 11I(<'rtli.~dplill/lrl' Journal (If Communication S(II/Iil'\


